Projektové vyučování Hraničářův učeň

Ve dnech 6. a 7. 12. 2021 se žáci 4. a 5. ročníků účastnili projektového vyučování na téma „Hraničářův učeň“. Inspirací k tomuto projektu byl první díl knihy od populárního spisovatele Johna Flanagana: Hraničářův učeň – Rozvaliny Gorlanu.

Žáci si v průběhu projektu prošli nejdůležitějšími momenty celé knihy. Celý projekt byl nejen zaměřen na práci s textem, ale žáci plnili i různé úkoly – stejně jako hraničářští učňové zkoumali mapy, učili se orientovat podle světových stran, poznávali stopy v přírodě a rozšiřovali si znalosti o ní. V matematice řešili různé rébusy či pomáhali mistru písaři opravit poničený text na pergamenu. V rámci slohové výchovy žáci zdokonalovali své vyjadřovací schopnosti na popisu hraničáře. S popisem jsme také pracovali při výtvarné výchově, kde žáci měli kreslit dle vylíčené charakteristiky chování a vzhledu v knize děsivou stvůru kalkaru. S žáky jsme četli různé úryvky z knihy a setkali jsme se zde i s tématem šikany, odvahy a hrdinství. Žákům se projektové vyučování velice líbilo, vžili se do rolí hraničářských učňů. Projektové vyučování bylo zaměřené mimo jiné i na spolupráci, která v jednotlivých skupinách fungovala perfektně. Za jejich aktivitu si zaslouží obrovskou pochvalu a jako odměnu z nich každý získal hraničářský dubový list, který je symbolem každého hraničáře.

Hlavním cílem celého projektu byla snaha inspirovat žáky k četbě literatury tohoto typu, ukázat jim, že i četba knihy může být dobrodružstvím, rozvíjet dětskou představivost, vhodným způsobem děti učit poznávat dobro a zlo a vzbudit náklonnost k historii i přírodě. Velkým benefitem tohoto díla je i to, že své hrdiny si mohou najít chlapci i děvčata.

Štychová Jana