Putování s Komenským
Blonďák upálený v Německu, to byla první informace, kterou mi žáci po vyluštění tajenky řekli.
Po tajence jsme se seznámili s jeho životem a sestavili jsme časovou osu jeho životních událostí. Poté jsme mluvili o jeho době. O rozdělení společnosti na dva tábory a o tom, jak bylo složité se dohodnout. Žáci se zkoušeli dohodnout s kamarádem na tom, jaká barva je nejlepší či jaká omáčka nejlépe chutná. Žáci nevěděli, jaká stanovisko budou zastávat. Pro mnohé bylo složité tvrdit, že pes je lepší než kočka, ale popasovali se s tím statečně.
Po vzoru knihy Labyrint světa a ráj srdce jsme se vydali hledat smysl života do okolí Horšic. Cestou nás, stejně jako Poutníka, potkávala různá dobrodružství. Žáci plnili úkoly, které jim cesta přichystala. Cestou jsme sbírali střípky moudrostí, které byly vyřčeny Komenským. Druhý den, když jsme tyto střípky složili, zamýšleli jsme se nad tím, jak by stejné myšlenky řekl Jan Ámos Komenský v dnešní době. Žáci si vyzkoušeli hrát krátké divadlo, každý se stal jedním orgánem a společně vytvořili model lidského těla. Tuto aktivitu všichni ocenili a jistě se i o fungování těla něco dozvěděli.
Dva dny s Komenským byly pro žáky 4. a 5. ročníku opravdu málo a mnoho zajímavých aktivit bohužel neproběhlo. Snad si žáci odnesli nové informace a hlavně zkušenosti, které v pozdějším studiu a životě ocení.
Štěpán Peterka