Jsem laskavec – Ztracený knoflík (projevy laskavosti)

S žáky 1. – 3. ročníku jsme se ve středu 19. října zamýšleli nad tím, co znamená laskavost. Nejprve jsme si tento pojem pokusili vysvětlit na konkrétních situacích. Vzniklo miniprojektové vyučování, které se točilo kolem příběhu s názvem “Ztracený knoflík” z knihy “Kvak a Žbluňk jsou kamarádi” od známého spisovatele Arnolda Lobela.
Příběh vypráví o strastech obou žabáků, které si prožili při hledání ztraceného knoflíku žabáka Žbluňka. S žáky jsme si nejprve povídali, jaké to v nás vyvolává pocity, když někdy něco ztratíme. Před samotným čtením příběhu jsme po hmatu hádali, co žabák asi mohl ztratit a zkoušeli jsme si také různé aktivity s knoflíkem pro zvýšení koncentrace a uvolnění mysli. Při čtení příběhu žáci pozorně poslouchali a následovala zajímavá diskuze nad tím, jak se asi Žbluňk cítil, jak se zachoval jeho kamarád Kvak, jaká slova útěchy bychom mohli nešťastnému Žbluňkovi poskytnout, jak ho podpořit apod. V závěru příběhu, když knoflík byl nalezen a Žbluňk si vyčítal, že byl po celou dobu hledání na Kvaka nepříjemný, vzal Žbluňk všechny nalezené knoflíky a našil je na kabátek, který Kvakovi věnoval za jeho pomoc při hledání. S dětmi jsme se zamýšleli nad tím, zda to byla od něj laskavost.
Žáci po celou dobu pracovali s velkým nadšením, živě se zapojovali do diskuse, sdíleli své zážitky a pocity, vydováděli se s knoflíky, ale hlavně si uvědomili, že laskavost není samozřejmost a že je krásné, když někdo nejenže pomáhá druhým, ale ještě u toho dokáže být laskavý.

Jana Štychová