Hravé dny, nebo Dny her

Jak jinak chcete pojmenovat nádherně strávené dva dny, a to 15. a 16. 11. 2021? Nejen děti, ale i my, pedagogové, jsme si tyto dny opravdu užili. Nemluvím určitě sama za sebe, ale tak tvořivá dopoledne plná nových poznatků a zážitků jsem s dětmi už dlouho neprožila, alespoň ne tak intenzivně.
Na pondělí a úterý jsme zorganizovali pro děti Hravé dny. Někdo si myslí, jé, ty se zase nebudou učit, nepíšou žádnou prověrku, udělají si volné dopoledne. Není tomu tak. V pondělí ráno jsme si nastavili pravidla pro chod a průběh prvního dne. V každé třídě jsme měli rozdělené různé typy her, nejen podle náročnosti, ale i dle věku.
Paní učitelky měly za úkol seznámit žáky s pravidly a způsobem zacházení her. Poté si všichni mohli vyzkoušet různé typy.
Mezi nimi například programování se stavebnicí LEGO WeDo nebo LEGO SPIKE. Úkolem bylo nejdříve sestavit dle návodu vybraný model robota, kterého měly děti uvést do pohybu . Dále naprogramovat jeho úkony.
Nikdy bych nevěřila, že takovou práci dokáží s dopomocí starších žáků i ti nejmladší. Sestavovali jsme šneka, který svítí různými barvami, mlýn, který se točí v několika směrech a hlavně, někteří žáci vymýšleli i své modely, které uváděli do chodu.
S těmito stavebnicemi jsme se seznámili s Janinou Richterovou na několikahodinovém semináři, který pro nás uspořádal MAS Aktivios. Ten nám již třetím rokem půjčuje takovéto kreativní hry, stavebnice a sady. Asi jsme už ten starší ročník, ale nám to asi dalo větší práci naprogramovat a zprovoznit jeřáb apod. Je vidět, že všechny takové nové technologie nejsou našim dětem cizí.
Ale abych nemluvila jen o technických záležitostech.
V další třídě na nás čekaly třídící sady, počítání jablíček a jabloní. Aktivita je spíše určena pro mladší žáky, ale nakonec se líbila převážně starším ročníkům, protože jsme si vyhráli například s vyhledáváním čísel, pravděpodobností. Děti dokonce vymýšlely i jiné zábavné úkoly na procvičení paměti, logiky i kreativity.
A co třeba MAGNA – Tiles a Magnetická výzva? Opět hry, které ovlivňují naši kreativitu a tvoření. Fotografie, které přikládáme jsou toho důkazem.
Možná se může leckomu na první pohled zdát, že jsme se celé dva dny vůbec neučili, ale opak je pravdou. Po oba dva dny jsme se učili programovat, stavět, vytvářet, spolupracovat, hrát si, komunikovat a hlavně, stmelovat náš školní kolektiv. Určitě si brzy uděláme opět čas pro naše hravé dny. Vždyť všichni v každém věku by si měli umět hrát.

Jana Tolarová